Hasznos-e SEO szempontból az ékezet
Gyakran felvetődik a kérdés, hogy használjunk-e ékezetes karaktereket a weboldalak domain vagy URL címében. Aki hozzám hasonlóan DOS alatt kezdte a pályafutását egyértelmű nemmel válaszol, hiszen tapasztalatai alapján a legtöbb rendszer minimum problémázik ezekkel a fájlnevekkel, de általában figyelmen kívül hagyja, nem nyitja.
A Windows-os, fiatalabb generáció számára az ékezet természetes, hiszen a legújabb operációs rendszerben már teljesen mindegy, hogy milyen nevet adunk a fájlnak, azt remekül kezeli a gép.
Az internet és az ékezet
A honlapok és weboldalak esetében az őskorban alapszabály volt az ékezet nélküliség. 2004 tavaszától azonban regisztrálhatunk ékezetes webcímeket is, így valamivel közelebb került az informatika a magyar nyelvhez. Sokan megörültek annak, hogy ezentúl könnyebben megkülönböztethetik majd „a fókabelet a főkábeltől” (Balla), hiszen eddig mindkettő fokabel.hu címen volt, emellett lényegesen nagyobb tér is nyílt a választék előtt, hiszen a korábbi egyetlen ékezet nélküli cím helyett immár egy egész sor újat regisztrálhattak a felhasználók.
Marketing és honlapoptimalizálás
Számunkra az egyik legfontosabb kérdés, hogy a felhasználók és a Google hogyan viszonyul ezekhez az ékezetes címekhez.
A honlapoptimalizáló szakemberek megegyeznek abban, hogy a domai név utáni URL-részben nem használnak ékezetes betűket, különösen azért nem, mert a Google számára ez irreleváns.
A felhasználók többsége hozzászokott, hogy ékezet nélkül kell begépelni a címeket, bár a fiatalabb generáció már nem biztos, hogy tartja ezt a szokást, ettől függetlenül nem igényli, hogy ékezetes címeket lásson a legfelső sorban, különösen azért sem, mert a legtöbb honlap megjelenítésre használt szoftver már nem is mindig mutatja ezeket a címeket a mobil eszközökön.
Egyéni véleményem szerint marketing szempontból az ékezetes domain névnek nincs különösebb előnye, sőt az ékezet nélküli cím a régebbi, tehát a felhasználó számára stabilabbnak tűnhet.
SEO szempontból egyszerűen eldönthető a kérdés, még akkor is, ha nincs gyakorlatunk az ékezetes és ékezet nélküli optimalizálásban. Ha rákeresünk az egyes szavakra kiderül, hogy a Google találati listáján nem kerül előrébb az adott kulcsszónak megfelelő ékezetes domaincímmel rendelkező oldal. Sokan a Wikipédiát hozzák fel példának, elfelejtve, hogy a rendszer már önmagában is prioritást élvez a keresőben, hiszen megbízható és informatív.
Ha rákeresünk a számítógép szóra ékezettel, akkor az első tízben mindössze 2 ékezetes URL-t találunk. A Wikipédia szócikkét a második helyen és egyet a hetedik helyen. Számomra ez azt jelenti, hogy semmilyen előnyt nem jelent az ékezet, ha ékezet nélküli oldallal megelőzhető a Wikipédia.
Egyéb honlapoptimalizálási galibák
Az ékezetes domainok, egyik legnagyobb hátránya, hogy nemzetiek, ezért nemzetközi formába kell őket lefordítani. A kárpátalja.net domain nemzetközi változata például http://xn--krptalja-8yac.net/, ami érvényes a megosztásokra is. Bár a folyamatos fejlődésnek köszönhetően a szoftverek és netes rendszerek egyre szélesebb körben támogatják már ezeket a formátumokat, mégis előfordulhat, hogy megosztásnál nem elérhető a link.
Összességében tehát az ékezetes domainnel akkor van értelme, ha az ékezet nélküli már foglalt. Az ékezetes címmel lehetnek minimális technikai problémák, és értelemszerűen mindig azt a megoldást választjuk, amelyik a legbiztonságosabb. A Google keresőjének találati listájában nem jelent előnyt az ékezet.
Ékezetes domain nevek és URL címek a honlapoptimalizálás és weboldal készítés során. A honlap optimalizálása már a megfelelő domain cím kiválasztásakor elkezdődik. A megfelelő URL előnyt jelenthet a Google találati listájában, ugyanakkor az ékezetek használata nem minden esetben praktikus. Néhány kulcsszó, melyet további olvasnivaló kereséséhez használhatsz: ékezetes url alkalmazása, ékezetes domain regisztráció, Google keresés optimalizálása, honlap optimalizálása szakszerűen, seo szakemberek megbízása.